Dom-kokon

Czy ktoś w te leniwe święta (jakże przecież pogodne i zachęcające do aktywności…) woli spędzić czas w domu? Może otoczony zapachowymi świecami? Przy dobrym filmie? A może kocyk do tego? : ) Ten wpis jest o Was… a właściwie o nas, bo kokonizacji poddałam się już lata temu, kiedy wychodziłam obładowana poduszkami z Ikei.

Otóż kokonizacja, czy też cocooning to trend, który nasilił się w Polsce z początkiem XXI wieku. Chaos panujący w naszym życiu zaczął nas przerastać. Mieliśmy dosyć ciągłej pogoni za pracą, życia na pokaz, niepotrzebnych znajomości i obowiązkowych rozmów z nimi. Czy nie lepiej w takim wypadku zamknąć się w domu i spędzić wreszcie wolny czas z bliskimi? Tak, właśnie to była odpowiedź na cały ten bałagan. I co się stało?

kokonizacja.jpg

Zamknęliśmy się. Na dodatek otoczyliśmy się poduszkami, wygodnymi sofami, designerskimi fotelami, ładnie wyglądającym zestawem RTV, zapachowymi świecami i innymi domowymi dekoracjami. W ostatnich latach spędzamy naprawdę dużo czasu w sklepach z wyposażeniem do domu żeby stworzyć wreszcie idealne gniazdko. Okazało się to prawdziwą żyłą złota dla marketingowców zajmujących się sklepami tego typu. Wystarczy spojrzeć na jeden z wielu raportów dotyczących sprzedaży, np. w Raporcie E-commerce 2016* wśród sklepów on-line zajmujących się branżą dom/ogród/hobby aż 86% osiągnęło zysk netto ze sprzedaży, co daje drugie miejsce w rankingu zaraz po branży elektronicznej/komputerowej. A to tylko sprzedaż internetowa, nie ma tutaj mowy o sklepach stacjonarnych.

Nadmierne dbanie o swój dom zamieniło się wręcz w celebrowanie domostwa, to coś ponad styl życia. Nawet nasze wakacje zaczęły zamieniać się w zwykły odpoczynek w domu, ponieważ wolimy spędzić wolny czas w ciszy i spokoju. Na dodatek ostatnio obserwujemy tendencję do dekorowania domu na styl “babci”. Tradycyjne meble wracają do łask, a my sami chętnie wracamy do wspomnień z dzieciństwa piekąc wspólnie ciasta. Coraz trudniej jest nam rozstać się z naszym “kokonem”, coraz mniej chętnie wychodzimy do ludzi, coraz mniej ufamy innym. Wierzymy tylko to co nasze, to co w naszym domu, to co w naszym najbliższym otoczeniu.

Ja wiem, że ta cywilizacja i wieczna pogoń nas już męczy, ale warto się zastanowić, czy mimo wszystko jest sens się tak zamykać w domu? Odpowiedzią na to są designerskie kawiarnie/restauracje/bary, które dobrą atmosferą zachęcają nas do wyjścia. Kokonizacja zaczęła powoli wychodzić z domów nawet do takich miejsc jak banki… przecież tak miło czeka się w kolejce w wygodnym fotelu. Branża wyposażenia i dekoracji do domu cieszy się popularnością a inni robią wszystko żeby się nam przypodobać, dlatego bacznie nas obserwują i sprytnie przenoszą nasze “wygodnickie zwyczaje” do sklepów, biur a nawet do naszej pracy. Właściwie to tylko jedne z wielu efektów kokonizacji.

Teraz możecie przyjrzeć się swojemu otoczeniu i przyznać: czy nie jest tak? ; )

*Raport Internet Standard: E-Commerce 2016 http://www.internetstandard.pl/whitepaper/2842-E-commerce-Standard-2016.html

Advertisements

Author: imalgorzata

Open-minded woman, independent cat-owner :) with wide horizons, without one big hobby, doing million things at once (all of them "so so"), looking for inspirations for life

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s